ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE KİTAP OKUMANIN ELEŞTİREL DÜŞÜNME ÜZERİNE ETKİSİ

Havva Kaçan Softa, Gülşen Ulaş Karaahmetoğlu

Özet


Amaç: Hemşirelik ve Türkçe öğretmenliği öğrencilerinde kitap okumanın eleştirel düşünme üzerine etkisinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır.

Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı olarak yapılan bu araştırmada,  öğrencileri tanıtıcı özellikler ve öğrencilerin kitap okuma alışkanlıklarından oluşan tanıtıcı özellikler formu ve Kaliforniya Eleştirel Düşünme Eğilimleri Ölçeği (KEDEÖ) ile toplanmıştır. Araştırmanın evren ve örneklemini Kastamonu Üniversitesi Fazıl Boyner Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik Bölümü ve Eğitim Fakültesi Türkçe Öğretmenliği Bölümü’nde tüm sınıflarda kayıtlı 586 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmacı tarafından bilgilendirildikten sonra kendi isteği ile araştırmaya katılmayı kabul eden 361 öğrenci araştırmanın örneklemini oluşturmuştur. Mart-Nisan 2014 tarihleri arasında toplanan verilerin istatiksel analizinde t testi, aritmetik ortalama, standart sapma, ortanca, frekans ve yüzdelik hesapları kullanarak değerlendirilmiştir.

Bulgular: Araştırmaya katılmayı kabul eden öğrencilerin eleştirel düşünme düzeylerinin düşük (216,76 ±21,525) olduğu saptanmıştır. Araştırmada öğrencilerin eleştirel düşünme düzeylerinde yaş, cinsiyet, okunan bölüm ve kitap okuma değişkenlerin eleştirel düşünme üzerine etkisi olduğu saptanmıştır (p<0,05). Çalışmada öğrencilerin %81.2’si gibi büyük çoğunluğu kitap okumaktadır. Kitap okuyanların ölçek alt boyutlarından açık fikirlilik, analitiklik ve meraklılık üzerinde etkili olduğu ve KEDEÖ puan ortalamalarında fark anlamlı bulunmuştur (p<0,05).

Sonuç: Araştırmadan elde edilen sonuçlar doğrultusunda öğrencilerin özelliklede hemşire öğrencilerinin eleştirel düşünme becerilerini geliştirme konusunda yönlendirilmeleri önerilmiştir


Anahtar Kelimeler


Üniversite öğrencisi, kitap okuma, eleştirel düşünme, hemşire

Tam Metin:

PDF

Referanslar


Bircan, İ. ve Tekin, M. Ankara'daki Üniversite Öğrencilerinin Boş Zaman Etkinliklerine Katılımlarının Araştırılması. Milli Eğitim Dergisi,1989;22(1):393-410.

Bınarbaşı, F. Üniversite Öğrencilerinin Okuma ve Kütüphane Kullanma Alışkanlıklarının İncelenmesi. Yüksek Lisans tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya, 2006.

Yılmaz, B. Ankara’daki İlköğretim Öğretmenlerinin Okuma ve Halk Kütüphanesi Kullanma Alışkanlıkları Üzerine Bir Araştırma. Türk Kütüphaneciliği,2002;16 (4):441-460.

Kaya H. Üniversite Öğrencilerinde Eleştirel Akıl Yürütme Gücü. İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. İstanbul: Doktora Tezi, 1997.

Bulut S, Ertem G, Sevil Ü. Hemşirelik Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Düzeylerinin İncelenmesi, DEUHYO -ED 2009; 2(2): 27-38.

Şenturan L, Alpar ŞE. Hemşirelik Öğrencilerinde Eleştirel Düşünme. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2008;12 (1): 22-30.

Taşcı S. Hemşirelikte Problem Çözme Süreci, Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi Hemşirelik Özel Sayısı, 2005;14: 73-78.

Kökdemir D. Belirsizlik Durumlarında Karar Verme Ve Problem Çözme. Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. 2003.

Çıkrıkçı N. Watson-Glaser eleştirel akıl yürütme gücü ölçeğinin (form Y M) lise öğrencileri üzerindeki ön deneme uygulaması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 1993; 25(2):559-569.

Yıldırım B, Özkahraman S. Examination of Critical Thinking Disposition in Nursing, International Journal of Humanities and Social Science, 2011;16(1): 173-182.

Kürüm D. Öğretmen Adaylarının Eleştirel Düşünme Gücü. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir,2002.

Ip W.Y, Lee D.T.F, Lee I.F.K, Chau J.P.C. Disposition Towards Critical Thinking: A Study Of Chinese Undergraduate Nursing Students. Journal of Advanced Nursing 2000; 32(1): 84-90.

Tümkaya S. Fen Bilimleri Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Eğilimleri Ve Öğrenme Stillerinin İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2011; 12(3):215-234.

Kantek F, Öztürk N, Gezer N. Bir Sağlık Yüksekokulunda Öğrencilerin Eleştirel Düşünme Ve Problem Çözme Becerilerinin İncelenmesi. International Conference on New Trends in Education and Their Implications 2010; 186-190.

Beşer A, Kıssal A. Critical Thinking Disposition And Problem Solving Skills Among Nursing Students. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi 2009; 2(3): 88-94.

Shin K.R. Critical Thinking Ability And Clinical Decision –Making Skills Among Senior Nursing Students İn Associate And Baccalaureate Programmes In Korea. Journal of Advanced Nursing 1998; 27: 414-418.

Bowles K. The Relationship Of Critical-Thinking Skill And The Clinical Judgment Skills Of Baccalaureate Nursing Students. Journal of Nursing Education; 2000; 39(8): 373-376.

Yılmaz ED. Hemşirelik Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Düzeyleri ve Kitap okuma alışkanlığına ilişkin tutumları, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara, 2010.

Atay S, Ekim E, Gökkaya S, Sağım E. Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Düzeyleri, Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi, 2009; 39–46.

Çınar N, Duran F, Aşkın M, Altınkaynak S. Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Düzeyi ve Eleştirel Düşünmelerini Etkileyen Faktörler, Turkiye Klinikleri J Nurs 2012;4(1):8-14.

Dirimeşe E. Hemşirelerin Ve Öğrenci Hemşirelerin Eleştirel Düşünme Eğilimlerinin İncelenmesi. Yüksek lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi: Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İzmir, 2006.

Bulut S, Ertem G, Sevil Ü. Hemşirelik Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Düzeylerinin İncelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2009;2(2), 27-38.

Dil S, Öz F. Hemşirelik Yüksekokulu ve Beslenme ve Diyetetik Bölümü Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Becerilerini Etkileyen Faktörler. Zonguldak Sağlık Yüksekokulu Dergisi,2005; 1(1)

Kantek F, Gezer N. Bir Sağlık Yüksekokulunda Öğrencilerin Eleştirel Düşünme Ve Problem Çözme Becerilerinin İncelenmesi, International Conference on New Trends in Education and Their Implications, 2010,186-190.

Faciona P. Critical Thinking: What it is and Why it is counts. California, California Academic Press. 2007;1-23.

Halpern DF. Teaching for Critical Thinking: Helping College Students Develop The Skills and Dispositions of a Critical Thinker. New Directions for Teaching and Learning. 1999;80: 69-74.

Şahin AS, Gözütok FD. Eleştirel Düşünmeyi Destekleyen Öğretmen Davranışları Envanteri (EDDÖDE): Geliştirilmesi ve Uygulanması, Eğitim Bilimleri Araştırma Dergisi, Uluslararası E-Dergi, 2013; 3:(2):224-250.

Mc Grath PJ. The Relationship of critical thinking skills and critical thinking disposition of baccalaureate nursing students. Journal of Advanced Nursing 2003;43(6):569-577.

Öztürk N, Ulusoy H. Lisans Ve Yüksek Lisans Hemşirelik Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Düzeyleri Ve Eleştirel Düşünmeye Etkileyen Faktörler. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi,2008; 1(1), 15-25.

Ersan C, Güney T. Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Becerilerinin Bireysel Değişkenler Açısından İncelenmesi, Dpujss Number 2012;32:1: 143-156.

Doğanay A, Taş AM, Erden Ş. Üniversite Öğrencilerinin Bir Güncel Tartışmalı Konu Bağlamında Eleştirel Düşünme Becerilerinin Değerlendirilmesi, Kuram Ve Uygulamada Eğitim Yönetimi,2007;52:511-546.

Eşer İ, Khorshid L, Demir Y. Yoğun Bakım Hemşirelerinde Eleştirel Düşünme Eğilimi ve Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi, C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2007; 11(3):13-22.

Faciona, P.A. Giancarlo, C.A. Faciona, N.C. Gainen, J. The Disposition Toward Critical Thinking. Journal Of General Education.1995; 44, (1): 1-25.

Long, G. L.S. Simpson, M.E. (1999). Self-Percevied Gains In Critical Thinking and Communication Skills: Are Three Disciplinary Differences. Reserach in Higher Education 1999;40(1):43-60.

Şen Ü. Türkçe Öğretmeni Adaylarının Eleştirel Düşünme Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından Değerlendirilmesi, Zeitschrift für die Welt der Türken, 2009;1(2): 69-89.

Walsh CM, Hardy RC. Dispositional differences in critical thinking related to gender and academic major. J Nuts Educ, 1999;38:149-55.

Güleç HÇ. Okulöncesi Eğitimi Öğretmen Adayları ve Sınıf Öğretmenliği Öğretmen Adaylarının Eleştirel Düşünce Düzeylerinin Değerlendirilmesi, Eğitim ve Bilim, 2010;35(157): 3-14.


Refback'ler

  • Şu halde refbacks yoktur.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 License.

Dergi İletişimi

Posta adresi: Yıldırım Beyazıt Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi  Hemşirelik Bölümü,  Ayvalı Mh.Gazze Cd. No:7 Etlik /Ankara/Türkiye

Web: http://hdergi.ybu.edu.tr

Email:hdergi@ybu.edu.tr
Telefon: 0 312 324-1555
Faks: 0 312 3218746